Logo werkenbij langeland

Het LangeLand Ziekenhuis gebruikt cookies om de site (beter) te laten werken.

Voor het verzamelen en analyseren van informatie over het gebruik van de website maakt het LangeLand Ziekenhuis gebruik van zogenaamde ‘cookies’. Cookies zijn kleine stukjes in internetbrowsers opgeslagen code. De cookies worden opgeslagen om websitebezoekers van elkaar te onderscheiden. Zo wordt onder meer voor u onthouden in welke taal u onze website wilt bekijken. De cookies geven ons waardevol inzicht in hoe u onze website gebruikt.

Het LangeLand Ziekenhuis gebruikt cookies voor de volgende doeleinden:

  • om de website goed te laten functioneren.
  • om het gebruik van de LangeLand Ziekenhuis website te kunnen analyseren.
  • om gericht te adverteren op social-media-kanalen.

Het LangeLand Ziekenhuis gebruikt de met behulp van cookies verzamelde informatie niet voor een ander of commercieel doel.

Lees meer informatie over dit onderwerp.

 

Leer het LangeLand kennen - Petra Slingerland

In deze rubriek maken we iedere maand kennis met echte 'LangeLanders'. Wat beweegt hen om in de zorg te werken en meer specifiek in ons ziekenhuis? Wat zijn hun drijfveren en hoe ziet hun werkdag eruit? Een kijkje achter de schermen dus! Vandaag maken we kennis met Petra Slingerland, medewerker van het afsprakenbureau in ons ziekenhuis.

Met wie hebben we het genoegen?

“Mijn naam is Petra Slingerland, ik ben 49 en kom uit Zoetermeer. Sinds kort ben ik werkzaam in het LangeLand Ziekenhuis als medewerker Afsprakenbureau.”

Altijd al in de zorg gewerkt?

“Nee! Hiervoor werkte ik in een tuincentrum, heel iets anders. Ik had het reuze naar mijn zin, maar merkte dat het fysieke werk zwaarder begon te worden. Zodoende vroeg ik mij af of ik dit nog tot mijn 67ste zou volhouden. Ik wist al snel dat het antwoord op deze vraag 'nee' was. Als ik ooit nog eens van baan moest wisselen, dan was dit het moment. Het zorgzame karakter zit er wel in bij mij. En ik help en adviseer graag. Bij deze vacature dacht ik: ‘dit past bij mij!’. Zo besloot ik te solliciteren, ook al had ik niet de juiste kennis van bijvoorbeeld ziekenhuissystemen als HIX. Maar goed, alles is te leren en planmatig en administratief ben ik wel heel sterk. Inmiddels loop ik hier al vijf maanden met veel plezier rond.”

"Als ik ooit nog eens van baan moest wisselen, dan was dit het moment"

Dus je hebt je draai gevonden hier?

“Jazeker, al was ik in het begin best nerveus. Eerdere ervaring om uit te putten had ik niet. En ik wilde geen fouten maken. Eigenlijk ben ik wat dat betreft in het diepe gesprongen. Direct meedoen en bellen met patiënten. Juist goed, want zo had ik geen tijd om me zorgen te maken. Als ik het niet begreep, trok ik mijn mond open en vroeg ik het gewoon. Ook richting de patiënt aan de lijn gaf ik soms eerlijk toe dat ik nog maar net begonnen was. Ik kon dan eigenlijk altijd wel op begrip rekenen. Ik heb nog geen klachten gehad!”

Kun je ons eens meenemen in een werkdag?

“Voor 08:00 uur ben ik altijd al binnen. Even theezetten en een babbeltje maken met collega’s, dat vind ik belangrijk. Vanaf 08:00 uur gaan we namelijk ‘aan’ en is het vaak al direct druk. Met een bezetting van drie á vier medewerkers per dag, staan we iedereen te woord en plannen we afspraken in. Dit gaat meestal goed, maar soms hebben we ook te maken met onbegrip, onvrede of verdriet. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. Verdriet vind ik lastiger dan onvrede. Wanneer een patiënt in snikken uitbarst, omdat een echtgenoot bijvoorbeeld recent is overleden, dan zou ik het liefst door de telefoon kruipen om hem of haar beet te pakken. Vervelend gedrag trek ik me niet persoonlijk aan en leg ik al snel naast me neer. Dat heb ik gelukkig al van nature en komt goed van pas in dit vak.”

"Wanneer een patiënt in snikken uitbarst, omdat een echtgenoot bijvoorbeeld recent is overleden, dan zou ik het liefst door de telefoon kruipen om hem of haar beet te pakken"

Voldoet het werk aan je verwachtingen?

“Het grappige is dat ik hele andere verwachtingen had van het afsprakenbureau. Ik dacht aan een soort callcenter met eigen hokjes. Waar je met zijn tienen op een rij zou zitten, ieder in zijn of haar eigen bubbel. Niets is minder waar! We werken met elkaar op één kamer. Het is gemakkelijk om contact te leggen of iets te vragen aan een collega. Ook heb ik de kamer leuk aangekleed met planten, dat is dan toch de ervaring vanuit het tuincentrum die ik meebreng hè?”

Wat raad je toekomstige collega’s aan?

“Alles is te leren, dus probeer het gewoon. Jouw instelling bepaalt vaak hoe een gesprek loopt. Dus wees zo positief mogelijk en laat je niet gek maken!”